Borstontsteking komt regelmatig voor bij vrouwen die borstvoeding geven. Een vrouwelijke borst bestaat uit vetweefsel met daarin melkklieren, met melkkanaaltjes die naar de tepel lopen. Als zo’n melkkanaaltje ontstoken raakt, ontstaat een borstontsteking (mastitis). Je herkent een borstontsteking aan een gevoelige en pijnlijke plek in de borst. Deze plek is vaak rood verkleurd en voelt warm aan. Heb je last van een (beginnende) borstontsteking? Dan kan een behandeling met ultrageluid uitkomst bieden!

Ultrageluid bij borstontsteking

Hoe ontstaat een borstontsteking?

Een borstontsteking begint vaak met een verstopt melkkanaaltje. Het melkkanaaltje en de melkklieren achter de verstopping raken overvol waardoor de druk binnenin de borst steeds hoger wordt. De melk kan niet meer weg en het weefsel raakt geïrriteerd.

Je herkent een borstontsteking aan de volgende symptomen:

• Lokale pijnlijke plek in de borst (die rood en gezwollen kan zijn)
  • Griepachtige verschijnselen zoals spierpijn en rillingen
  • Verhoging of koorts

Behandeling met ultrageluid bij een borstontsteking

De reguliere behandeling bij symptomen van een borstontsteking is o.a. het voorschrijven van antibiotica. Het nadeel van antibiotica is dat het de darmflora verstoort waardoor er gemakkelijk een schimmelinfectie kan ontstaan. De schimmelinfectie kan vervolgens spruw veroorzaken bij jou en je kindje.

De Canadese kinderarts Jack Newman heeft onderzoek gedaan naar behandeling met ultrageluid. Uit dit onderzoek is gebleken dat ultrageluid geen bijwerkingen heeft. De behandeling met ultrageluid start met twee sessies, die kort na elkaar worden gegeven door een fysiotherapeut. De behandeling is volledig pijnloos. Meestal is het effect na de eerste behandeling al voel- en zichtbaar. Wanneer je na twee behandelingen nog geen verschil merkt wordt de behandeling gestaakt.  Direct na de behandeling moet je jouw kindje voeden en/of na kolven. De behandeling wordt door de zorgverzekeraar vergoed indien je aanvullend verzekerd bent voor fysiotherapie.

Behandeling met ultrageluid bij Fysiotherapie Muda

Wil je meer weten over de behandeling of direct een afspraak maken? Neem contact met ons op!

Wilt u graag een intake gesprek om snel van uw klachten af te komen?

Geef dan uw gegevens door en wij nemen contact met u op! of bel: 0226 797940

*Dit formulier slaat je gegevens op zodat we contact met je op kunnen nemen. We zullen deze gegevens nooit delen met derden. Bekijk onze privacyverklaring om meer te lezen over de manier waarop we je gegevens opslaan.